Viltspår idag igen

Blev ett spår idag igen med Koffson, gick bra




Viltspår i mörker

Igår åkte jag och Koff och la ett varsitt spår åt hundarna, blev en liggtid på drygt 2-3 timmar innan vi gick dom sen. Det var kolsvart i skogen så vi fick gå med pannlampor haha! Jag hade lagt ett svårt spår åt Koff som bla gick över ett kärr, drygt 30 cm djupt vatten och en ganska lång sträcka. Sen efter det gick det bara på marken, tyvärr märkte jag efter ett tag att det inte kom något blod ur flaskan för det hade klumpat ihop sig, men jag hoppades på att det inte vart så så länge utan att Koff skulle klara det ändå (spår med bloduppehåll har vi spårat på tidigare, men då bara typ 15-20 meter). Kärret klarade han jättebra, jag trodde faktiskt att han skulle bli tveksam och inte vilja gå där eftersom han inte är världens mest gladaste i vatten men han var så fokuserad på spåret så han verkade knappt märka det! Tyvärr måste det vart en ganska lång sträcka utan blod sen efter det för det tog totalstopp, han ringade runt flera gånger men återvände till exakt samma punkt hela tiden och visste inte vart han skulle gå. Från det att det tog stopp tills att jag upptäckte att det inte kom något blod var det drygt 100 meter kanske så det blev alldeles för svårt...Så vi avbröt där istället. Är väldigt nöjd över att han klarade kärret, det var dagens vinst! Vet ju att han kan spåra annars, var ju bara jag som klantade mig med blodet. Och ja de ska ju kunna spåra utan blod också och bara på klöven, men det har vi ju aldrig tränat på. Så nu ligger det en klöv i skogen som kanske nåt djur får festa loss på då, haha. Jag hade inte snitslar nåt alls typ eftersom Koff brukar klara spåren bra själv ändå utan att jag måste hjälpa honom rätt, men just igår hade det ju vart bra för då hade vi ju bara kunnat följa snitslarna och sen ta upp spåret igen OCH få med oss klöven hem.

Sen körde den andra hunden också sitt spår, ett kortare (typ 250 meter) och enklare dock. Gick bra det också. Sen fick Koff ta samma spår också för att han skulle få klara ett spår och hitta klöven. Han hittade spårstarten utan någon hjälp alls (numera enligt nya reglerna så får man inte sparka upp starten eller visa starten för hunden) och gick sen helt klockrent med nosen precis i spåret hela vägen trots att vi gått där precis innan och den andra hunden virrat omkring en del i början. Duktige Koff! <3

Idag hade vi tänkt att åka och träna agility men så började det snöa stora blöta snöflingor så det blev inget av. Kanske lika bra med en vilodag för Koffen!

Hunnit med att leka/kampa med en handske har vi dock.....:)

Härlig solprommis

Solen skiner ute och det känns som det är vår! Började dagen med en härlig prommis genom parken, Koff gick lös den mesta av vägen. Gjorde inget speciellt utan sprang bara omkring lite och busade, kamplekte lite och kastade någon pinne :) Koff såg ut att njuta ordentligt av promenaden. När vi skulle gå förbi änderna som satt i flockar längs båda sidorna av gångvägen så kopplade jag honom dock, men sen tyckte jag att han var så duktig och hade fokus på mig så jag släppte honom och han gick så fint förbi änderna utan att bry sig om dom <3 Förut gick han alltid förbi änderna lös men så när han var typ sex månader eller nåt så var det en som flaxade iväg och då sprang han efter den och efter det fick han upp intresset för änderna.....Så sen har han alltid vart kopplad förbi dom och vi har tränat mycket på att kunna gå fint vid mig trots att dom sitter där och det har gått väldigt bra nu senaste veckorna :)

Inkallningsproblem

Kopierar in min fråga jag skrev från ett hundforum så kanske jag får någon hjälp här också :-)


Min hund (nio månader) kommer jättebra på inkallning när han och jag är ensamma, full fart hela vägen fram. Men så fort det är en annan hund med så går det sjukt långsamt. Jag kallar inte in honom i lek utan vid andra tillfällen när han gör "ingenting", typ går och strosar bara. Han kommer,men det går jättelångsamt (så långlina skulle inte göra skillnad för han skulle inte komma fortare för det), han kan på sin höjd trava lite långsamt. Ofta går han också förbi mig och går till den andra hundens ägare för att försöka få godis där detta trots att den oftast bara har torrfoderbitar och jag har med köttbitar osv för att motivera honom, skulle jag ta samma torrfoder skulle han rata det helt.
Kallar den andra ägaren in honom dock så kommer han i full fart, trots att han bara får en tråkig torrfoderbit.
Har testat att vara superrolig och skutta omkring och tjoa men det funkar inte, det funkar inte med köttbullar, korv, lövbiff, fläskkotlett osv (sånt som han annars gör ALLT för) och han är inte speciellt sugen på att leka med mig heller trots att han gör det jättebra annars. Så, hur ska jag göra för att han ska tycka att jag är intressant även när det är någon annan hund med?
Jag har även testat den metoden att om han kommer långsamt så får han nåt "tråkigare" godis och den enstaka gång (händer typ aldrig) som han kom fort så fick han nåt jättegott, men det funkade inte heller.

Tips mottages tacksamt ;-) Somsagt är inte problemet att han inte kommer alls så långlina på gör ingen skillnad, det skulle ju inte gå fortare. Känns som jag prövat alla möjliga belöningar men ingenting är intressant, det är bara intressant vad den andra hundägaren har för något, även fast det är något supertråkigt som torrfoder som han hade dissat om jag gett honom precis samma sort. Jag kopplar heller inte upp honom när han kommit eller på annat sätt avslutar det roliga, utan han får gå iväg igen sen

Långpromenad

Idag blev det en riktig långpromenad i det härliga vårvädret, superskönt! Tyvärr kom det en lös berner sennen framspringande till oss som betedde sig väldigt hotfullt, så Koff blev lite förskräckt och la sig platt på marken. Ingenting hände dock som tur var :) Koff passade på att bada lite också


Skogstur

Idag blev det en skogstur och Koff klättrade på stenar


Såhär glad

var Koff idag!



Idag vi hann med ett kort spår också (med betoning på kort haha) med liggtid en timme. Gick bra :)

Läskig väska

Idag på promenaden skulle vi gå förbi två stycken tanter som hade en väska stod på marken bredvid sig. Koff blev rädd för väskan (nä vadå spökålder....) så jag frågade om det var okej att han fick gå fram och titta på den. Tanterna glodde på mig som om jag var dum i huvudet och jag kände mig som så också haha, det vart jättejobbigt...De tyckte nog att det var konstigt att Koff var rädd för den och fattade inte varför han skulle fram och titta på den. Aja han fick iallafall gå fram till den och det gick bra, han blev asglad för att han trodde han skulle få hälsa på tanterna (så det var ju positivt på ett sätt) och sen så gick vi därifrån så snabbt som möjligt. Ja jösses, det var en väldigt jobbig situation, kan inte ens beskriva hur det var såhär i efterhand. Kände mig iallafall totalt efterbliven, har nog aldrig fått såna blickar förut haha

Hur gör era hundar?

Alltid när jag och Koff börjar närma oss hemma så blir han superseg, börjar när vi rundar huset där vi bor. Då går han superlåååååångsamt och det ska segas så mycket det går. Märks att han inte tycker det är så kul att gå in, jämfört med att vara ute :P Spelar ingen roll hur länge vi vart ute, alltid samma sak. Gör era hundar också så? Eller det kanske är jag som har dålig karaktär som uppfostrat honom dåligt ;)

Långpromenad

Koffs tass ser så bra ut så idag tog vi en långpromenad, nu är Koff nöjd och glad :) Vi mötte en nio månader gammal schipperke som han fick leka med en stund också, superskoj tyckte båda!
Hände dock en obehaglig sak....jag brukar vara noggrann med att Koff inte ska ha halsband/sele på sig i skogen eftersom jag hört om massor av hundar som fastnat i dom då, men idag hade han selen på sig när han sprang omkring. Så sprang han på en lång pinne som fastnade i selen i det band som går runt halsen, så bandet snurrades runt pinnen och drogs åt så Koff började hosta för att han inte fick luft :( Som tur så var ju jag i närheten så det gick ju fort tills han slapp ifrån pinnen, men tänk om han typ hade dragit iväg efter något djur och försvunnit bort en bra bit och fastnat i pinnen då....då hade han kunnat strypas ihjäl utav det :S Ska aldrig mer ha sele/halsband på honom när han är lös i skogen iallafall.

Dryg Koffe

Koff är så dryg nu när han bara får korta koppelpromenader på grund av sin tass. Jättejobbigt när vi är ute, helt okontaktbar typ och bara vimsar omkring. Skäller på typ allt (jag som vart så stolt över att han vart så duktig på att inte skälla!) och sliter och drar i kopplet och slänger sig mot allt och alla och tror att dom vill leka. Han går dessutom och gnäller typ heeeela tiden, för att han vill gå lös som han brukar.
Kör mycket klickerträning inomhus för tillfället men det verkar inte räcka, men han tycker iallafall att det är roligt. Ska bli skönt när han kan springa av sig igen. Tassen har nästan läkt så i helgen kan vi nog ta någon lite längre promenad iallafall. Igår fick han dock springa av sig lite eftersom jag fotade honom då, var uppfödaren som ville ha bilder på honom så passade på då. Dock bara en kort stund, typ en kvart eller nåt så det räckte tydligen inte.....

Snöbus

Några bilder från dagen




















Klossträning

Körde lite med klossen idag. Note to self: Byt belöningshand och se till att Koffs position blir bättre, han hamnar helt snett varje gång :-)


Viltspår

Nu är Koff gammal nog för att tävla viltspår, vilket var vad jag hade tänkt att göra i vår. Problemet är bara att vi knappt tränat alls, då jag inte har någon bil så blir det krångligt att komma ut och lägga spår och jag känner heller ingen med bil som vill träna lika mycket som jag velat.....Koff kan ju ta spår utan någon längre liggtid för det är ju lätt att ordna, är ju bara ta med Koff, lägga spår och sen gå det direkt eller vänta ett tag. Men när man tävlar kan det ju ha legat flera timmar - uppemot ett dygn och det har vi inte tränat på. Kan liksom inte gå hela vägen till skogen, lägga spår, gå hem och vänta i flera timmar och sen gå tillbaka med Koff. Alldeles för långt för det.
Så tror jag får skippa planerna på att tävla i vår och vänta med det tills vi kan träna mer effektivt och det blir väl antingen när jag skaffat en bil eller om jag flyttar så jag bor närmre en skog.....Trist i vilket fall.

Apporteringsträning

Idag blev det lite träning med apportbocken, gick jättejättebra! Har haft problem med tidigare att om jag kastat något åt Koff så har han sprungit och hämtat föremålet och sen har han kört "ärevarv" och inte velat komma tillbaka, han har kommit om jag kallat in honom men då har det vart högst motvilligt och så har han släppt föremålet på vägen eftersom han inte vill ge det till mig. Så med apportbocken har vi tränat mycket på att det roliga inte är att springa och ta föremålet och leka med det, utan att hålla fast hos mig och överlämna apporten till mig, har tränat det med klicker. Så idag (utomhus, dessutom!!) så började jag med att bara klicka honom för gripande/hållande/avlämnande och så testade jag att slänga iväg apporten och han sprang direkt iväg till den, tvärvände och kom tillbaka och riktigt körde in den i händerna på mig <3 Så då kampade vi med den och sprang omkring och lekte med den och testade sedan en gång till och det gick lika bra det!
Känns bra att det äntligen lossnat lite, ska fortsätta bara träna att hålla fast apporten vid mig och göra avlämnadet till det bästa som finns, roligare än att springa iväg och leka med det! Kanske inte kan förvänta mig att det från och med nu kommer gå lika bra som det gjorde idag, men nu vet jag ju att han faktiskt kan ;)

Personspår

Igår la jag två personspår åt Koffi, vardera på 100 meter styck. Inga godisar i spåren utan bara vid vinkel för att visa att han gått rätt och så på slutet. Gick asbra, så duktig var han! Första spåret var han lite flamsig och for iväg utanför spåret lite men han hittade tillbaks utan problem så, genade lite i vinklarna gjorde han också. Andra spåret var han mer fokuserad, gick med nosen precis där jag gått hela vägen, även i vinklarna. Duktig gubbe!

Tassbandage

Koff har skurit upp en trampdyna (antagligen glas, då det ligger överallt i den här stan). Upptäckte det på grund av att han haltade och alltså inte när han skurit upp det, hade redan slutat blöda när jag upptäckte det. Nu har jag iallafall lagt mitt första tassbandage, kan ju vara bra att kunna!


Här ligger Koff och slöar


Skövde med hundarna - bilder

Jag och Madeleine (läs hennes och Yippies blogg HÄR) tog bussen till Skövde med hundarna. Madde skulle fixa pass hos polisen och jag tyckte det var ett bra tillfälle för lite bussträning + stadsträning för Kofferoffen :) Tog lite bilder, laddar upp några av dom här!

Vi åt pommes utanför mcdonalds:


Hundarna också:




Var inne på commerce en stund (köpcentrum), hundarna var jätteduktiga trots mycket folk som gick förbi. Brydde sig inte alls!









Haha, Yippie snednäsa:


Fight fight!:


Eftersom Koff och Yippie är så lika så ska de få valpar, alla kommer bli bruna med vita svansar:






Kampar om vante:


Avslutar med ett turistfoto:

Klövjeväska

Idag kom Koffs klövjeväska! Fin är den :)


Balansträning

Idag körde vi lite balansträning och tränade på att hoppa upp på olika saker :) Skojskoj!

Vi körde också "uppletanden" (gör inte så som man ska göra egentligen) med en champagnekork som jag antingen kastade ut i snön eller gick iväg och la någonstans. Den är ju liten och beige så Koff kunde inte använda synen utan bara nosen, han hittade den varje gång! Dutti kille




RSS 2.0