Påhoppad IGEN

Koff har flertalet gånger blivit påhoppad utav andra hundar. Idag så höll det på att hända igen, en amstaff eller liknande som kom flygande men som tur var så hann jag dra in Koff bakom mig innan det hände någonting (amstaffen var kopplad så det tog stopp framför mig). De flesta gånger som Koff har blivit påhoppad (en gång fick han sår) så har det vart av olika stafferaser....Jag har försökt att inte vara fördomsfull, men det är svårt att inte vara det när ens hund gång på gång blir påhoppad av såna hundar. Två av hundarna har ägare som läser samma program som jag (etologi & djurskydd) så det där om att det beror på att det är ägarna som gör fel tror jag inte på bara (även om risken ökar beroende på hundägaren)...Har också läst på forum där staffeägare skriver att har man en staffe så kan man inte räkna med att den någonsin kommer kunna umgås med andra hundar, så det är tydligen så de funkar. Förut hade jag kunnat tänka mig en staffordshire bullterrier, men det kommer nog inte hända eftersom jag har flera vänner med hundar och jag vill ju inte behöva ha på mitt samvete att min hund skadat dom hundarna. Det KAN hända oavsett vilken ras man har men jag upplever att risken är större om man har någon av dom raserna, oavsett vad för typ av ägare man är.
Är också väldigt trist av den anledningen att jag är rädd för att Koff ska bli negativt inställd till andra hundar.


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Åh vilken fin färg han har fått!!!

Vad tråkigt att det där hände :(

Min vovve är bästa kompis med en blandis som har rottwailer, amstaff och Labrador schäfer i sig. Snällare vovve har jag aldrig träffat! Men visst hamnar de hos fel ägare (vilket de ofta gör) så kan det gå fel..

2011-12-02 @ 08:35:13
Postat av: Alexandra

läste fel.. du kände de som hade hunden och de var tydligen bra ägare!

Då handlar det kanske om att uppfödaren inte har avlat på hundar med bra psykologi.. och sen så är det ju att de raserna kan ha problem med andra hundar.. olika från individ till individ.

2011-12-02 @ 15:36:32
Postat av: Stina

Alexandra: Ja jag vet inte riktigt varför det blir så. Trist är det ju iallafall...Men när man hör "vanliga" (och då menar jag såna som inte har såna raser som någon slags statussymbol) människor säga att deras hundar inte kan umgås med andra hundar, så börjar man ju undra lite. Finns självklart bra individer också, jag vet såna också :) Men det är alltför ofta det är individer som fungerar jättebra och är jättetrevliga hundar i alla situationer, utom just ihop med andra hundar

2011-12-02 @ 22:47:57
URL: http://lapphunden.webblogg.se/
Postat av: alexandra

Ja du har helt rätt. finns många individer i de raserna som inte kan vara med andra hundar.. och ibland spelar det igen roll om ägaren är dålig eller uppfödaren eller något annat! Det är bara att de kan bli så.. tyvärr

2011-12-03 @ 11:34:46
Postat av: Sandra b

Åh fy så tråkigt :( Fina killen ju!

2011-12-03 @ 16:50:14
URL: http://enfinsklapphund.weebly.com
Postat av: ellinor

stackars Koffisen :( tur att han har sån redig matte! När ska han få leka med Ziggyliggypiggy dååå?

2011-12-05 @ 00:09:19
URL: http://hittaclownfisken.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0