Ett par bilder


Här ser man hur hans vänsteröra ser ut när det är nerklippt. Syns ännu mer bakifrån. Men tycker man redan ser skillnad på ett par dagar :) Att pälsen växer alltså. Skulle vara intressant att veta vad ni (mina bloggläsare) tycker om att jag klippt pälsen på honom, åsikterna kan ju skilja sig väldigt mycket gällande sånt ;) Men den huvudsakliga anledningen till att jag gjort det är (som jag sagt tidigare) att hängöron ökar risken för svamp och inflammationer, antar att det är för att finsk lapphund har väldigt välpälsade öron så det blir väldigt varmt i örat om det hänger och inte får lufta sig. Jag tycker det är finare med stående öron också på rasen (eller tippöron, det är gulligt men inte helt hängande) MEN jag skulle aldrig hålla på och tejpa öronen på honom och greja för utseendets skull. Vet inte ens hur sant det är heller att de oftare får problem med hängöron, har bara läst på en del forum att ägare till såna lappisar upplever att de har mer problem än normalt. Men det finns inte speciellt många med hängöron, de som har det som små brukar få öronen tejpade.


Ser lite storhuvad ut ;)


Lille räven!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tycker det är ganska harmlöst att klippa örat eftersom det är i ett gott syfte för hunden. Som du säger är det stor skillnad på att tejpa just för utseendet. Var det i den hängande örat han fick inflammationen? Jag tycker i vilket fall att hängöra är supergulligt! Ser busigt och glatt ut! Visar det sig att han får upprepade inflammationer (vet heller inte hur vanligt det är) i det örat som hänger kan man då klippa det även när han blir vuxen och det håller sig uppe?

2011-07-22 @ 11:39:01
URL: http://livetmedlappisen.blogspot.com
Postat av: Stina

Nej det var inte i det hängande örat som han fick inflammation nu ironiskt nog :P Men inflammation i öronen hos valpar är tydligen ganska vanligt ändå och veterinären sa det att det var många hundar överlag som fick inflammationer nu eftersom det vart väldigt varmt och fuktigt ett tag nu här där vi bor....

Jag hoppas att örat fortsätter stå, eller om det lägger sig ner att han inte får problem. Det är ju ingenting som är "bevisat" att de får mer problem utan det är bara som jag läst på diverse forum, men somsagt det är inte många som har hängöron så det gör ju att det blir svårt att säga om de har mer problem...

Vet inte om man kommer kunna klippa det som vuxen också, brosket kommer ju stelna och då kanske det stannar nere även om man klipper. Nu är ju öronen fortfarande så mjuka. Är ju samma sak som att det inte går att tejpa öronen på en vuxen hund, för brosket har redan stelnat vid det laget

2011-07-22 @ 12:44:25
URL: http://lapphunden.webblogg.se/
Postat av: Jenny

Okej, har jag förstått det rätt att örat förhoppningsvis fortsätter stå efter klippning eftersom att brosket stelnar ju äldre han blir? Är det därför man klipper de? För at brosket skall stelna vilket ger större chans till stående öron?

2011-07-22 @ 13:10:32
URL: http://livetmedlappisen.blogspot.com
Postat av: Dessi & Teddie :)

Hjälp vad söööt!! :)

2011-07-22 @ 15:01:16
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: Stina

Ja precis så! Jag hoppas att brosket ska hinna stelna, eller ha börjat göra det iallafall, innan all päls är utvuxen för då är det god chans att örat orkar hålla sig uppe av sig själv :) Får se hur det blir! Är inte så många som BARA brukar klippa utan de flesta tejpar också (kan vara bra att ha klippt pälsen innan så fäster tejpen innan), men hans öra ställde sig direkt när jag klippt så jag hoppas det räcker med det!

2011-07-22 @ 15:02:53
URL: http://lapphunden.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0