Apporteringsträning

Idag blev det lite träning med apportbocken, gick jättejättebra! Har haft problem med tidigare att om jag kastat något åt Koff så har han sprungit och hämtat föremålet och sen har han kört "ärevarv" och inte velat komma tillbaka, han har kommit om jag kallat in honom men då har det vart högst motvilligt och så har han släppt föremålet på vägen eftersom han inte vill ge det till mig. Så med apportbocken har vi tränat mycket på att det roliga inte är att springa och ta föremålet och leka med det, utan att hålla fast hos mig och överlämna apporten till mig, har tränat det med klicker. Så idag (utomhus, dessutom!!) så började jag med att bara klicka honom för gripande/hållande/avlämnande och så testade jag att slänga iväg apporten och han sprang direkt iväg till den, tvärvände och kom tillbaka och riktigt körde in den i händerna på mig <3 Så då kampade vi med den och sprang omkring och lekte med den och testade sedan en gång till och det gick lika bra det!
Känns bra att det äntligen lossnat lite, ska fortsätta bara träna att hålla fast apporten vid mig och göra avlämnadet till det bästa som finns, roligare än att springa iväg och leka med det! Kanske inte kan förvänta mig att det från och med nu kommer gå lika bra som det gjorde idag, men nu vet jag ju att han faktiskt kan ;)

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Vad duktiga ni är! Jag tycker det låter som en bra plan för att inte få ärevarv. Jag har hört andra som har ungefär samma problem. Det som har funkat för dom är också att få hunden att inte se apportbocken som en belöning i sig, utan bara en grej att göra för att få belöning hos föraren. Samtidigt vill man ju att de ska älska apportbocken... Så det kan ju bli så att hunden tycker den är tråkig/onödig då? Spekulerar lite bara :P

2012-02-13 @ 12:32:07
URL: http://madeleinehaggkvist.wordpress.com/
Postat av: Madeleine

Förresten, jag o Yippie tränade också apport igår. Great minds think alike ;) Men vi har inte kommit så långt. Eller Yippie kan nog springa iväg och hämta den om jag kastar den, för det är hon så van vid med leksaker. Men hon kan inte gripa den från min hand och hålla fast den när hon är stilla.

2012-02-13 @ 12:35:23
URL: http://madeleinehaggkvist.wordpress.com/
Postat av: erica

har samma problem med felice så ska testa om det fungerar att träna så, hade varit underbart att få till det!

2012-02-13 @ 16:31:57
URL: http://biche.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0