Inkallningsproblem

Kopierar in min fråga jag skrev från ett hundforum så kanske jag får någon hjälp här också :-)


Min hund (nio månader) kommer jättebra på inkallning när han och jag är ensamma, full fart hela vägen fram. Men så fort det är en annan hund med så går det sjukt långsamt. Jag kallar inte in honom i lek utan vid andra tillfällen när han gör "ingenting", typ går och strosar bara. Han kommer,men det går jättelångsamt (så långlina skulle inte göra skillnad för han skulle inte komma fortare för det), han kan på sin höjd trava lite långsamt. Ofta går han också förbi mig och går till den andra hundens ägare för att försöka få godis där detta trots att den oftast bara har torrfoderbitar och jag har med köttbitar osv för att motivera honom, skulle jag ta samma torrfoder skulle han rata det helt.
Kallar den andra ägaren in honom dock så kommer han i full fart, trots att han bara får en tråkig torrfoderbit.
Har testat att vara superrolig och skutta omkring och tjoa men det funkar inte, det funkar inte med köttbullar, korv, lövbiff, fläskkotlett osv (sånt som han annars gör ALLT för) och han är inte speciellt sugen på att leka med mig heller trots att han gör det jättebra annars. Så, hur ska jag göra för att han ska tycka att jag är intressant även när det är någon annan hund med?
Jag har även testat den metoden att om han kommer långsamt så får han nåt "tråkigare" godis och den enstaka gång (händer typ aldrig) som han kom fort så fick han nåt jättegott, men det funkade inte heller.

Tips mottages tacksamt ;-) Somsagt är inte problemet att han inte kommer alls så långlina på gör ingen skillnad, det skulle ju inte gå fortare. Känns som jag prövat alla möjliga belöningar men ingenting är intressant, det är bara intressant vad den andra hundägaren har för något, även fast det är något supertråkigt som torrfoder som han hade dissat om jag gett honom precis samma sort. Jag kopplar heller inte upp honom när han kommit eller på annat sätt avslutar det roliga, utan han får gå iväg igen sen

Kommentarer
Postat av: Sofia

Tror du att han skulle bli mer intresserad av dig ifall du struntade i honom några minuter och bara lekte och höll på med den andra hunden?

2012-02-24 @ 15:01:49
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, det skulle kanske kunna fungera. Göra honom lite avundsjuk sådär. Huvudproblemet är väl kanske inte inkallningen, utan att jag är så totalt ointressant om det är någon annan med, oavsett vad jag har att erbjuda för något. Så kanske borde börja där egentligen så kanske inkallningen skulle bli bättre "automatiskt". För som det är nu så verkar det ju som att han kommer bara för att han måste det, av lydnad och inte för att han vill eller för att det är kul och därför går det så långsamt.

2012-02-24 @ 19:05:12
Postat av: Jenny

Har du testat att gömma dig innan du ropar? Eller springa iväg åt ett annat håll samtidigt som du ropar? Fungerar alltid med Niilo... Han kommer riktigt snabbt mot mig då. Vill inte att jag ska försvinna. Och ofta kommer han på en gång när jag ropar nästa gång...

2012-02-24 @ 19:30:26
URL: http://livetmedlappisen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0