Viltspår i mörker

Igår åkte jag och Koff och la ett varsitt spår åt hundarna, blev en liggtid på drygt 2-3 timmar innan vi gick dom sen. Det var kolsvart i skogen så vi fick gå med pannlampor haha! Jag hade lagt ett svårt spår åt Koff som bla gick över ett kärr, drygt 30 cm djupt vatten och en ganska lång sträcka. Sen efter det gick det bara på marken, tyvärr märkte jag efter ett tag att det inte kom något blod ur flaskan för det hade klumpat ihop sig, men jag hoppades på att det inte vart så så länge utan att Koff skulle klara det ändå (spår med bloduppehåll har vi spårat på tidigare, men då bara typ 15-20 meter). Kärret klarade han jättebra, jag trodde faktiskt att han skulle bli tveksam och inte vilja gå där eftersom han inte är världens mest gladaste i vatten men han var så fokuserad på spåret så han verkade knappt märka det! Tyvärr måste det vart en ganska lång sträcka utan blod sen efter det för det tog totalstopp, han ringade runt flera gånger men återvände till exakt samma punkt hela tiden och visste inte vart han skulle gå. Från det att det tog stopp tills att jag upptäckte att det inte kom något blod var det drygt 100 meter kanske så det blev alldeles för svårt...Så vi avbröt där istället. Är väldigt nöjd över att han klarade kärret, det var dagens vinst! Vet ju att han kan spåra annars, var ju bara jag som klantade mig med blodet. Och ja de ska ju kunna spåra utan blod också och bara på klöven, men det har vi ju aldrig tränat på. Så nu ligger det en klöv i skogen som kanske nåt djur får festa loss på då, haha. Jag hade inte snitslar nåt alls typ eftersom Koff brukar klara spåren bra själv ändå utan att jag måste hjälpa honom rätt, men just igår hade det ju vart bra för då hade vi ju bara kunnat följa snitslarna och sen ta upp spåret igen OCH få med oss klöven hem.

Sen körde den andra hunden också sitt spår, ett kortare (typ 250 meter) och enklare dock. Gick bra det också. Sen fick Koff ta samma spår också för att han skulle få klara ett spår och hitta klöven. Han hittade spårstarten utan någon hjälp alls (numera enligt nya reglerna så får man inte sparka upp starten eller visa starten för hunden) och gick sen helt klockrent med nosen precis i spåret hela vägen trots att vi gått där precis innan och den andra hunden virrat omkring en del i början. Duktige Koff! <3

Idag hade vi tänkt att åka och träna agility men så började det snöa stora blöta snöflingor så det blev inget av. Kanske lika bra med en vilodag för Koffen!

Hunnit med att leka/kampa med en handske har vi dock.....:)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Spår i mörkret är ju lite mysigt ändå :) koncentrerade han sig lika bra även fast det var en annan hund med?



Sv: Oj! Det är vatten från när jag skulle ta bort klistermärket som satt för hårt, så slemmig är han inte hahah! Tack för att du påpekade det, måste lägga till det :(

2012-02-27 @ 18:27:47
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: ellinor

<3

2012-02-29 @ 13:58:58
URL: http://ellinorkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0