Ang. hundmöten

Nyss på min och Koffens morgonpromenad hade vi fem stycken hundmöten. Fyra av hundarna var helt galna, slängde sig i kopplet mot Koff, morrade och skällde. Inte så konstigt att Koff börjat bli osäker vid hundmöten. Koff hade dock fokus på mig (eller ja, på mjukosten vi hade med ;D) och sneglade lite bara på dom. Tycker det är trist att han börjat bli osäker på hundar vi möter, när han vart så glad i dom tidigare. Men jag kan förstå honom också, jag hade inte heller vart så glad om jag hela tiden blivit utskälld/morrad på och han har ju dessutom blivit påhoppad och även biten flera gånger. Så har jobbat mycket senaste tiden med att få honom att ta kontakt med mig och jag försöker komma ihåg att ta med gott godis på varje promenad.
Det märks väldigt tydligt på Koffs  kroppshållning att han blir osäker, han har normalt sett en ganska låg hållning men när vi möter såna hundar (vilket är minst en typ varje promenad) så blir han jättestram och väldigt uppsträckt. Han har ju också en ganska dålig hållning på svansen normalt (för rasen) men då ligger den helt slickad mot ryggen. Och även om han har fokus på mig så har han även stenkoll på den andra hunden för att vara beredd på vad som ska hända.

Hur som helst, det sista hundmötet var en liten chihuahua som hade fullt fokus på sin husse när den trippade förbi bara ett förbi ett par meter bort. Jättesöt! När den hunden gick förbi var Koffs attityd en helt annat, han hade låg kroppshållning (sin normala) och svansen viftade som en propeller.

Jaja, hoppas att han kommer över sin osäkerhet men det ska väl gå om vi fortsätter på samma sätt som vi gör nu :) Hoppas bara att han inte blir påhoppad flera gånger.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad jobbigt att det har blivit så. Lycka till med Koffen, det går säkert bra!



Sv: Lång näsa det har han alltid, men den ser alldeles hemsk ut när skägget är borta ;)

2012-03-03 @ 10:15:54
URL: http://milinova.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0